Gode råd til landevejscykling

Udstyr til landevejscykling:

Need to have:

• Hjelm – Kør altid med hjelm.
  • Cykelbukser med siddepude, så det bliver behageligt at sidde på sadlen i længere tid. Man kan få bukser i alle prislejer, men køb dem, der sidder bedst.
  • Ekstra slange, dækjern og pumpe – du skal kunne skifte en slange ude på ruten, der er selvfølgelig altid hjælp at hente fra de øvrige når der er punkteringer.
  • Et multitool er en rigtig god ide, hvis du skal reparere en defekt på din cykel eller samle en kæde, der er knækket.
  • Mobiltelefon – hvis uheldet skulle være ude.
  • Drikkedunk – du skal altid have væske med.

Nice to have:

• Klikpedaler og cykelsko gør det muligt både at træde og trække. Du får et mere jævnt tråd og kan lave større power.
  • Solbriller holder sol, insekter og andre ting i luften væk fra dine øjne.
  • Cykelcomputer og pulsmåler er et godt træningsredskab og kan være en god motivationsfaktor.
  • Cykeltøj – det er praktisk med en rigtig cykeltrøje med lommer på ryggen. Der udover kan man få lange trøjer og bukser samt f.eks. rør til arme og ben.
  • Cykelhandsker er rare at køre med. Brug langfingrede handsker, når det er koldt, og kortfingrede handsker, når det er varmt.

Før du cykler ud

Sørg for, at du har de fornødne forsikringer på plads.
Sørg for, at din cykel er sikker og i orden.

Når du cykler repræsenterer du alle motionscykelryttere og når du cykler i SSIF-cyklings klubtøj, repræsenterer du oven i købet SSIF-cykling. Vær derfor et godt eksempel for alle motionscykelryttere og for klubben.

Vis hensyn. Provokér aldrig andre trafikanter. Gældende færdselsregler skal selvfølgelig overholdes.

SSIF cykelregler

1. Jeg overholder altid færdselsreglerne
  2. Jeg lytter til andre i feltet og følger kaptajnens anvisninger
  3. Jeg holder min position i feltet – også efter sving, lyskryds mv.
  4. Jeg overskrider aldrig vejmidten.
  5. Jeg overhaler altid venstre om
  6. ”En og en” sker altid efter ”lynlåsprincippet”.
  7. Jeg viser altid hensyn til andre og provokerer aldrig andre trafikanter.
  8. Mit forhjul overlapper aldrig den forankørendes baghjul
  9. Jeg er opmærksom og videregiver relevante signaler
  10. Jeg medvirker til at dem der kører ud sammen, også kommer hjem sammen.

Kalender cykling