mtbHvad er Mountainbike?

Mountainbike sporten er i løbet af de sidste 10 år blevet rigtig populær. Oprindeligt er mountainbikecyklen tiltænkt terrænkørsel, men bruges i dag også meget som hverdags- og turcykel.

Cyklen kendetegnes ved det kraftige lave stel, brede dæk, det lige styr og (oftest) udvendige gear. Denne opbygning gør cyklen meget stærk. Mountainbiken findes både med stift stel og affjedrende forgaffel (hardtail) og i en fuldt affjedrende udgave (full-suspension), som også har affjedrende baghjul. Affjedringen gør det nemmere at styre cyklen på ujævnt underlag, fordi cyklen har bedre kontakt med vejen, men man mister lidt af kraftoveførslen til cyklen.

Der findes flere forskellige discipliner inden for mountainbike, som hver især kræver en særlig cykel – fx cross country, trial og downhill. Den mest udbredte i danmark er cross country (xc).

Hvordan kommer jeg igang?

SSIF Cykling laver 1-2 gange om året et begynder kursus helt fra bunden af, hvor dem som har ingen eller kun lidt erfaring med mountainbike, hvor man kan leje en cykel og prøve kræfter med sporten. Se efter annoncering under nyheder, samt i foreningsnyt eller kontakt en fra cykeludvalget for at høre nærmere om hvornår det næste hold startes op.

Har man prøvet at cykle før, kan man også møde op til en af fællestræningerne og kontakte en holdleder og sige at man gerne vil prøve at køre med en tur.

Du er også velkommen til at kontakte en fra cykeludvalget hvis du har nogen spørgsmål, eller du kan skrive et indlæg inde på vores facebookgruppe.

NB: HUSK CYKELHJELM ER OBLIGATORISK!

Hold niveauer

Vi har 3-4 forskellige niveauer.

• Damer – Vi har stor succes med vores rene damehold. Damerne finder selv ud af at dele sig op i flere grupper hvis der er behov for det.
  • Let øvede – Det tekniske niveau og hastigheden er tilpasset de som ikke har så stor erfaring i at køre i skoven og der laves flere pauser/opsamlinger undervejs.
  • Øvede – Til de som har en del erfaring i kørsel i skoven. Det tekniske niveau er øget og farten sat i vejret. Der er færre pauser/opsamlinger.
  • Sport – Det tekniske niveau og intensiteten er høj. Der er få pauser og træning foregår oftest på rundstrækninger, der køres igennem flere gange.

Det kan være, at der til nogen træningssamlinger ikke er nok fremmødte til at lave alle niveauer. I så tilfælde tilstræbes det at lave et niveau, hvor flest muligt for noget ud af det. Dette gøres evt. ved at køre en mindre rundstrækning flere gange, så der er mulighed for at stå en omgang over.

Begynder hold

Der vil 1 gang om året (foråret) været et specielt nybegynder hold for alle som gerne vil prøve at cykle mountainbike for første gang. Opstarten af dette hold vil ligge omkring april/maj og august/september. Hold øje med hjemmesiden eller foreningsnyt for nærmere information, eller kontakt formanden for cykelklubben.

Begynderholdet vil efter 1 måneds tid køre med på holdet let øvede.

Hjælp os med at hjælpe dig!

Jo flere der møder op til fællestræning, jo bedre kan vi tilpasse de forskellige niveauer, så alle for mest muligt ud af det. Så hold dig ikke tilbage, mød op og vær med til at skabe nogle gode træninger for alle. Vi har brug for alle, også dig!

Er du i tvivl om hvilket niveau der passer til dig, så spørg en holdleder når du møder op til træning, eller start med et hold der er et niveau under det du regner med.

Brug facebookgruppen til at finde ligesindede, som har de samme træningsinteresser som dig.

Fælles mountainbike træning

Der er fælles mtb træning, hvor der vil være planlagte ruter for de forskellige niveauer. Alle fællestræninger har udgangspunkt fra Rema1000s parkeringsplads.

Træningstider for alle er:

• Mandag kl. 19.30-21.00 – Motion og sport
    Alle kan være med. Der vil være skiftende holdleder på motionsholdet, der sørger for at der bliver vist en tur i skoven hver gang. Følg med på forum for mere info om træning.
  • Onsdag kl. 19.30-21.30 – Intern sommercup ca. hver anden onsdag. De andre onsdage er der webikecup. Se kalender og forum for flere oplysninger.
  • Torsdag kl. 19.30-21.00 – Der køres uformelt

Der køres fra parkeringspladsen ved Rema1000 – HUSK CYKELHJELM ER OBLIGATORISK!

Hjælp os med at hjælpe dig!

Mountainbike ruter

Vi har endnu ikke fået opbygget et fast rutekartotek, men på nedenstående links kan du se nogle af de ruter som vi har kørt indtil videre.

Garming connect: SSIF – Cykling Alle SSIF ture
Garming connect: Cykling generelt i Sejs-Svejbæk Cykling generelt
Gpsies.com: Cykling generelt i Sejs-Svejbæk Cykelruter Sejs
Skov og naturstyrelsen: Ruter i DK SNS’s MTB ruter

Går med tanker om at skulle have en ny MTB?

Er du medlem af SSIF Cyling kan vi tilbyde dig at låne en fullsuspension MTB i 24 timer, så du kan prøve af om det er noget for dig.

Det er Schaufuss Cykler i Silkeborg Billigecykler.dk der har stillet cyklen til rådighed for medlemmer af SSIF Cykling.

Du kan låne cyklen i 24 timer i hverdagene. I weekenden er det ikke muligt at låne cyklen, ligesom det heller ikke er tilladt at bruge den til cykelløb

Cyklen står privat i Sejs, send en sms til 24410190, med navn, adresse og telefonnummer og skriv hvornår du gerne vil låne den.

Se stort billede ved at trykke på billedet nedenunder.

laane_cykel

Kalender MTB